Followers

Monday, January 31, 2011

update 00:02am 1/2/2011 (Selasa) GMT +8

alhamdulillah, laporan dari mansurah:

1. keadaan semakin terkawal, kebanyakan pelajar telah maklum akan "code orange"
2. baba (tuan rumah) melindungi pelajar malaysia
3. pelajar malaysia dapat keep update dgn menonton televisyen satelit di rumah baba masing-masing
4. jalan ke airport dari mansurah ada 4 road block yg diuruskan oleh tentera, setakat ni perjalanan pelajar dari mansurah ke airport dilaporkan selamat ketika siang hari
5. pelajar mansurah sedang menuggu arahan untuk evacuation (bagi mereka yg sudah maklum)

-anonymous, direct call -

34 comments:

  1. Anak saya Muhammad Afif Abhar baru dihubungi di AlAzhar No+201521901450

    Selamat setakat ini.Dalam berjaga2.Tidak ada rushan serius, hanya bunyi tembakan dari Jauh. Doakan Selamat sentiasa.Ameen.

    ReplyDelete
  2. doa dari kejauhan untuk keselamatan warga-warga malaysia di mesir...semoga semuanya dilindungi ALLAH swt dari segala kejahatan...Aaamin

    ReplyDelete
  3. Sapa2 yg mengenali adik saya masturina bt mamat, tlg beritahu keadaan trkini beliu coz msh xdt khabar berita...
    last berita dr fb mgtakan travel ke alexandria pd 27.1.2011

    ReplyDelete
  4. adakah ini termasuk pelajar2 yang bukan tajaan JPA/Mara?
    tolonglah beri jawapan yang tepat.

    ReplyDelete
  5. Saya tak dapat hubungi adik saya Amir Safuan.. talian macam ada..tapi tidak diangkat.ada bunyi ring.. +20162514077 kali terakhir dihubungi di Dumyat. Dia terkandas kat sana untuk pulang ke Damanhur dengan rakan-rakan lain tak pasti berapa orang. jika ada maklumat sila maklumkan. terima kasih

    ReplyDelete
  6. tolong update status pelajar di rumah kelantan.... pelajar syariah.... cairo.... minta tolong sgt2...

    ReplyDelete
  7. cikgu man...
    saya baru bercakap dgn anak d Tanta.
    Keadaan d sana terkawal d selamat. pelajar masih berada d kediaman masing-masing...
    d doakan agar semua warga M'sia d Mesir selamat

    ReplyDelete
  8. pelajar pengajian islam di mansoura bagaimana? sila beritahu dengan tepat....

    ReplyDelete
  9. Semoga semua dipermudahkan dan pelajar kita dilindungiNya. Amin ya Robb

    ReplyDelete
  10. Najah Unni : dah cube hubungi pihak rumah kelantan?

    ReplyDelete
  11. "Global Medic Network : Sekarang ni ibubapa perlu alert. Ibubapa perlu memastikan anak mereka call staff GMN yang berada di Mansoura bg memastikan anak mereka berada dalam radius logistik kami. Radius logistik dari blok F sehingga Restoran GMN. Pusat Operasi di Office Mahmoud di blok C (pergi waktu siang sahaja sebelum pukul 4 ptg)... Mana2 y...ang x dapat passport lg boleh ambil di blok C dgn Madam Shima..."

    pesanan drpd pihak GMN
    http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=150869581634405&id=161720120528321

    ReplyDelete
  12. tadi baru dapat call adik saya Amir Safuan di Damanhur. sebelum ni dia terkandas kat Dumyat, Alhamdulillah dia dpt pulang ke Damanhur dengan selamat.sempat beli bekalan beras dan lain2 makanan.harga barang mahal, tapi tidak terlalu tinggi kat sana.apa2 pun dah kena berjimat cermat. mereka terputus hubungan berita luar, tak tau apa berlaku.pasal kementerian nak datang pun mereka tak tahu.

    ReplyDelete
  13. semoga mereka semua selamat.. bykkan berdoa..

    ReplyDelete
  14. didoakan yang terbaik untuk mereka. kepada yang ada ahli keluarga di sana, banyakkan bersabar. Insyaallah.. semoga Allah permudahkan segala urusan. Amin.

    ReplyDelete
  15. bgaimana dengan pelajar2 yg berada di shoubra???..ade ape2 maklumat terkini...

    ReplyDelete
  16. shoubra xde rusuhan sgt..semua selamat~student qiraat shoubra

    ReplyDelete
  17. salam mod, macam mane nak tambah updates . saya ada berita.

    ReplyDelete
  18. ٍSalam...

    Wisma Putra dalam satu kenyataan pula turut menasihati ibu bapa dan anggota keluarga agar tidak terlalu bimbang kerana kedutaan serta Jabatan Penuntut Malaysia sentiasa memantau perkembangan terkini, selain berhubung dengan pelajar dan rakyat Malaysia berkenaan.

    Dua bilik operasi juga telah ditubuhkan iaitu di Kementerian Luar Negeri, Putrajaya dan di Kedutaan Besar Malaysia, Kaherah.

    Ia boleh dihubungi di talian 03-88892746 / 03-88874570 (Putrajaya), dan 00-202-37610013 sambungan 116, atau 00-202-37610164 (Kaherah) dan bercakap dengan Penasihat Menteri Saharudin Hassan, Setiausaha Kedua Samsul Kahar Kamarudin serta Setiausaha Ketiga Iskandar Harman.

    ReplyDelete
  19. Saya kurang pasti macamana maklumat disampaikan kepada pelajar. Ibubapa diminta selalu menghubungi pihak MSD dan sampaikan maklumat kepada anak2 masing. Mereka tidak mendapat maklumat dari pihak tertentu. Terkini dari MSD, pelajar di Mansourah diminta pack barang dan tunggu arahan selanjutnya dari MSD.

    ReplyDelete
  20. share from Radziah Ali and hopefully it works:
    If you know anyone in Egypt, please pass this on to them. To bypass government blocking of websites, use numerical IP addresses: Twitter ”128.242.240.52” Fb ”69.63.189.34” Google ”172.14.204.99”. A French ISP offers free dial up internet access ~ +33 1 72 89 01 50 Login password: toto. Please pass this on and ...share.

    ReplyDelete
  21. Kerajaan Malaysia dipohon agar mempercepatkan tindakan mengeluarkan anak2 kita dari bumi Mesir. Keadaan semakin kritikal dan keselamatan mereka semakin terancam. Tidak payah tunggu sampai ada insiden yang melibatkan penuntut Malaysia, baru kita nak bertindak... Kepada Menteri Pengajian Tinggi, YB Dato Mohd Khalid Nordin,dipohon mengambil tindakan yang lebih serius bagi menangani masalah ini. Ini bukan masa untuk tunggu dan lihat, bertindak segera demi kesealamatan anak-anak Malaysia.

    ReplyDelete
  22. salam.
    hanya mencuba nasib. semoga adik kami Syatirah Fatin Wan Mat berada dalam lindungan Allah SWT. Sesiapa yang mengenali tolong sampaikan salam kami kpd beliau. doa kami untuk beliau dan semua yg masih di sana.
    amin.
    -nazrin/farah-

    ReplyDelete
  23. hope mereka yang masih ada di sana dapat keluar secepat mungkin...

    ReplyDelete
  24. Kami berdoa semua nya selamat dan mudah semua perancangan keluar dari kemelut. sentiasa tenang ye...jangan panik atau takut ....tolong menolong...kapabila lapar, susah hati kita cepat panas....hendaklah dikawal...allah dah tentukan segalanya.

    (Abdullah Hussin, Ipoh)

    ReplyDelete
  25. alhamdulillah..

    cuma mengharapkan private student x dilupakan dan dipinggirkan. pelajar tajaan mgkin ada ramai cntact di sana..

    apa yg pnting ialah keselamatan kesemua rakyat Malaysia di Mesir...

    ReplyDelete
  26. salam.saya nak tanya.di dlm berita yg teruk mansoura, kaherah dan suez..bagaimana di damanhur? teruk x?x dpt cntact abg sy kat sane.try call die.ade ringing,ade org agkat tp snyap jek...tlg....

    ReplyDelete
  27. Salam..

    Saya ada berhubung dengan rakan adik dari Dumyat, dan berikut adalah sedikit makluman tidak rasmi dari beliau: (rakaman perbualan asal ada dengan saya)

    Bismilahirahmanirrahim….
    Ini sekadar pemberitahuan maklumat secara tidak rasmi, maklumat rasmi akan dimaklumkan oleh presiden kami iaitu PMRAM, dan beliau akan memberitahu secara detail mengenai keadaan kami disini.
    Untuk sekadar buat makluman keluarga-keluarga di Malaysia saya ingin memberitahu, pertama sekali bertenang dalam keadaan sekarang, keadaan kami semuanya terkawal dan kemudian yang seterusnya jangan terlalu percaya kepada khabar2 angin. Setakat ini Alhamdulillah kami tidak mendengar apa-apa berita mengenai pelajar Malaysia yang terlibat dalam kecelakaan kemudian seterusnya, pihak kedutaan akan bekerjasama dengan persatuan pelajar disini dalam menjaga keselamatan pelajar-pelajar. Pemberitahuan mengenai keadaan disini secara partikelnya? akan diberitahu oleh presiden kami apa yg, langkah yang sebenarnya? antara pihak kedutaan dan kesatuan pelajar akan diberitahu oleh presiden. Dan kemudianya yang terakhir doakan keselamatan kami .

    PENGERUSI
    (Unit Perhubungan Luar)
    DPMD
    (ZULFADLI BIN ZAKARIAH)

    ReplyDelete
  28. Saya sebagai seorang ibu yang mempunyai anak yang sedang belajar di Mansoura, mendoakan agar bumi Mesir kembali tenang dan aman segera agar pelajar2 Malaysia tidak perlu keluar dari bumi Mesir dan dapat terus belajar di sana hingga tamat pengajian

    ReplyDelete
  29. semoga kawan2 suami di shoubra dalam keadaan selamat...

    ReplyDelete
  30. sepupu dpt info dari anak dia kat mansoura...baru sebentar tadi dpt call anak dia...
    katanya...diaorg tgh usaha nak bawak keluar pelajar kat cairo dulu sbb suasana kat sana teruk sgt dan mengikut jalan darat ke arab saudi dan negara jiran lain...dari sana pelajar kita akan di bawa balik ke msia

    ReplyDelete
  31. update.... keadaan di cairo masih lagi kedengaran bunyi das2 tembakan.... tetapi keadaan masih terkawal.... pihak pasukan TUDM dari Malaysia telah selamat sampai di sana untuk menbantu.... semua pelajar dikumpul dan berada di dalam keadaan selamat.... (br call adik jam 7.00 pg waktu tempatan..)... Diharapkan smua selamat... InsyaAllah....

    ReplyDelete