Followers

Monday, January 31, 2011

update 01:28pm 1/2/2011 (Selasa) GMT +8

update latest:

dari Azizi Al Fahri dan Nurul Nadia

kaherah:

1. pelajar malaysia di malaysian hall selamat dan dalam keadaan baik di sana


mansurah:
1. keadaan pelajar di sana aman dan selamat, ada pergerakan pelajar bergerak dari Mansurah ke Airport Cairo dalam keadaan berkumpulan dan beramai-ramai, di iringi mushrif (penjaga/pengawal) dari kalangan mahasiswa malaysia. -ATAS INSIATIF SENDIRI -

malaysia:
1. sebilangan pelajar telah berjaya sampai pada hari ini di KLIA


p/s: kami akan terus menghubungi mereka di sana, dan kami sedang berusaha untuk menjejaki kawan2 kami yg baru sampai tu, diharapkan semua dapat beri kerjasama. kami memohon maaf atas lambat update kerana situasi bertambah sukar untuk menghubungi mereka di mesir.

24 comments:

  1. sedikit maklumat tambahan dr sahabat yg sedang belajar di alexandria...di laporkan dr teman dr jordan, keadaan student malaysia d alexandria di sana alhamdulillah selamat...cuma,keadaan masih lagi pikuk d luar sana...skrg ni,,mreka sdg menghadapi tekanan peperiksaan dan juga tekanan keadaan d luar...

    ReplyDelete
  2. adik saya di ARMA. bekalan makanan dah x de. kenapa student mansuroh je yang dibawak pergi airport?

    ReplyDelete
  3. sedikit update yang dirumuskan daripada berita 1.30, TV3, 1/2/2011

    http://www.cikrye.com/2011/01/keadaan-di-mesir1-februari-2011.html

    ReplyDelete
  4. mereka dpt maklumat gerak ke airport cairo dari siapa. ? n bila. sbb pukul 6 time mesir. kol abg , takda maklumat pon

    ReplyDelete
  5. salam. baru call adik saya di mansoura, jurusan agama dan persendirian, katanya dah packing barang2 tapi belum dapat apa2 arahan. mereka masih di rumah menunggu. macam mana pula info ni kata dah ke airport? sebahagian sajakah?

    ReplyDelete
  6. baru kol. mmg betul dia tak dengar berita pon kne pergi airport . bagi la tahu maklumat tuk disampai kepada pelajar kalau pihak sana susah nak berithu pelajar sndri.

    ReplyDelete
  7. Salam. Tadi ada call anak saya Nadiah di alex (jam 4.00 pagi alex) masih belum diberi arahan untuk dipindahkan. Ada ke sebarang berita terbaru dr sana ? Moga Allah permudahkan segala urusan untuk pemindahan dan diberi keselamatan untuk anak2 kita disana. Ameen.

    ReplyDelete
  8. tp.. ad yg kte, mereka akn, pergi ke jeddah? btol ke?

    ReplyDelete
  9. Sedikit berita dari rumah Sabah di Alex, Zawjah sy bgtau keadaan di sana terkawal, lebih2 lg mereka boleh kelaur di siang hari dan tidak ada aktiviti rusuhan di kejiranan sana (rmh Sabah). But then mlm je yg sedikit menkutkan dengan adanya orang2 yg bersenjata (kayu, pedang samurai) di kwsn situ n tak dpt dipastikan siapa mereka ini (polis atau perusuh atau org yg berjaga di sana). So far, di rmh Sabah ada AJK dari pljr medic yg bertanggungjwb menguruskan hal ehwal anak2 sabah.

    Tentang hal mereka akan pergi ke Jeddah atau tidak, tu belum confirm arahan dari wisma putra, dan hari ni akan ada wakil pegawai dari Malaysia sendiri yg akan melawat/memantau di sana, kita tunggu dlu maklumat dari mereka dan doakan keselamatan dan kesejahteraan kepada mereka.

    P/s: setakat berita yg sy tau dari zawjah sy. Siti Nurul Fitroh (stdnt Syariah Alex)

    ReplyDelete
  10. Oh ye, satu lagi..

    Ada tak garis panduan untuk pelajar/keluarga keluar dari Mesir via flight dari Alex dan Cairo?

    ReplyDelete
  11. Diharap pelajar2 yang bertolak dari Mansoura ke Cairo Airport selamat sampai dan semoga selamat pulang ke tanahair...Ini adalah iniatif sendiri dan harap pengerakan mereka sekurang-kurangnya dapat di pantau oleh pihak MSD. Sebagai seorang ibu saya sangat kecewa dengan kerajaan Malaysia yang lambat bertindak. Seolah-olah keselamatan anak2 kita di bumi Mesir tidak penting dan bukan merupakan agenda utama kerajaan, ini dapat dilihat dari statement 'belum ada keperluan untuk membawa pelajar kita keluar' oleh seorang menteri sedangkan keadaan di Mesir agak kritikal dan kerajaan negara lain telah bertindak segera mengeluarkan rakyat mereka.

    ReplyDelete
  12. komen dari seorang sahabat:-US,Aus,Canada & Korea..dah berjet2 p amik rakyat dia yg stranded kat Mesir..Malaysia?? Cuba ada anak menteri belajar kat sana..mesti dah kalut..kesian tgk mak bpk yg ctc & call tv3..pesara askar dll..nak2 yg anak dia kat airport p amik parcel dah 24jam x makan sbb x bley kuar...adeyyy.. ;("

    ReplyDelete
  13. Kalau di Jepun the minister responsible would resign for not being able to act on the ground of professionalism. I believe the people in Malaysia need to have that attitude besides having high standard of living as future aim. We want responsible people or at least people who know a bit about their responsibility. The statement "tiada keperluan" is a scape goat or another way of saying I am not in the mood of doing the job at the moment!

    ReplyDelete
  14. Baru call anak di Alex. Keadaan tenang dan dah 3 hari tiada himpunan sngt. Ibubapa jgn risau dan tak perlu dgr rumours. Makanan pun mencukupi...siap buat lawak kata yg kat msia pula tak makan (risau).

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah, adik saya telah selamat mendarat di turki bersama 3 rakan yg lain. berkat bantuan pegawai kedutaan turki yg sedia membantu. 4 org shj pelajar malaysia yg lepas masuk dlm flight yg disediakn kerajaan turki utk angkut rakyat2nya tu. atas dasar simpati, adik saya was one of the lucky one. tp sedih terpksa tinggalkan kwn2 yg terkandas di cairo airport. rakyat malaysia msih ramai di sana. nak buat mcm mana, adik sy pun dibantu oleh org luar, org asing yg bersimpati. nk hrapkan kedutaan negara sndiri ntah bila. pegawai2 kedutaan lain sanggup bermalam dn terus2an bg bantuan kpd rakyat sndiri tp adik saya kata pegawai kedutaan kita hnya sggh drop mkanan dn blah mcm tu ja. tggl la rkyat kita terpingga2 menunggu giliran dipindahkan. malangnya malam nie tiada lagi flight keluar masuk ke egypt sbb ada kemuncak rusuhan yg besar mlm nie. mcm mana pun, didoakn yg terbaik buat mereka. semoga dipermudahkn utk kuar dr sana secepat mungkin. buat kerajaan Turki dn Turkey Airways, terima kasih yg x terhingga! semoga adik sy dn kwn2nya dpt pulang ke tanah air dgn selamat, amin!

    ReplyDelete
  16. salam..ade berita student di Tanta tak?adik dan sepupu saya di sana.Thanks

    ReplyDelete
  17. syukurlah viva adik awak dah selamat keluar. tadi call anak kat Alex, mereka masih mengharapkan bantuan dari kerajaan untuk keluar. Terjamin sikit keselamatan. Kalau ikutkan mmg nak belikan tiket flight balik ke Msia tapi takut pula masalah ke airport dan anak pun mcm keberatan nak tinggalkan kwn2 dan junior yg ramai lagi disana. Moga bantuan cepat diberikan dan moga keadaan tak menjadi teruk dr skrg sehingga semua selamat dikeluarkan.

    ReplyDelete
  18. Salam sahabat2,

    adik saya ada belajar di Mansurah dan sekarang tak dapat di hubungi. Kepada sesiapa yang ada maklumat tentang Fatimahtuzzaharah bt Mat Som sila maklumkan kepada saya @ apai.hanafi@gmail.com

    JazakAllah.

    ReplyDelete
  19. syukur alhamdulillah..kpd parents yg dpt contact students dkt sana, jgn beli tiket egyptian air direct ke malaysia. sbb flights egytian air byk cancel dn tiket burned. better ambik flight ke negara lain dulu, then dr sana br beli tiket blik malaysia. kena ada inisiatif sendiri terutama pelajar yg bukan tajaan. di cairo airport khabarnya mkanan dh mkin terhad, duit poket pun dh x de. ader student check acct tgk balance kosong. air minuman secawan sampai rm200. harap kdutaan amik seryes hal nie. yg penting mkn minum mereka sementara dipindahkn. kemuncak rusuhan mlm nie mgkin akn buat things worse so hrap2 pindahkan cepat diorg. yg penting kuar dr mesir!

    ReplyDelete
  20. mase saya kt airport cairo dr 1ptg sampai 1pg sbelom dpt check in makanan mmg susah nk dpt di airport air mineral pon abis kt kedai .. so sbelom ke airport kalau boleh bwk bekal .. takut terpereangkap lebih lama .. alhamdulillah ade arab yg sudi memberi mkanan kpd saya 1 family mase di sana ..

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah..semoga berita ini menenangkan hati..
    http://www.malaysiakini.com/news/155097

    ReplyDelete
  22. sy baru lps bckp ngn kawan kat tanta. Alhamdulillah.. so far semua dlm keadaan terkawal... kwn sy tu boleh je lg stay kat rumah sewa dia... if ada yg nak contact sane, direct je call k.. smg semuanye kembali pulih.. amin..

    ReplyDelete